Pe 29 mai, la Verona, se va termina cea de-a 105-a ediție a Turului Italiei (Giro d’Italia), competiție care alături de Le Tour de France (se desfășoară în iulie) și Vuelta Espana (se desfășoară în august – septembrie) constituie cele mai importante competiții cicliste anuale. Ele sunt nelipsite din oferta de pariuri sportive ale agenției de pariuri online NetBet.

Pentru a 14-a oară în istoria competiției, startul s-a dat în afara granițelor Italiei. Primele 3 etape s-au desfășurat în Ungaria, pe un traseu care a inclus Budapesta, Vișegrad și Lacul Balaton. 

Toate cele 18 echipe din UCI World Teams s-au aliniat la startul competiției. Lor li s-au adăugat 4 echipe din UCI Pro Teams. Cei mai cunoscuți cicliști ai momentului participă la această cursă. Printre ei se află Richard Carapaz (câștigător în 2019 și actualul lider, cu un avans infim), Vincenzo Nibali (câștigător al Turului Italiei în 2013 și 2016, al Turului Spaniei în 2010 și al Turului Franței în 2014) sau Alejandro Valverde (Triumf în Turul Spaniei 2009). Din cauza unui accident cumplit care era să-l lase paraplegic, campionul din 2021, columbianul Egan Bernal, nu a putut participa.

Performanțele sportive sunt expuse de publicațiile sportive, astfel că am hotărât să vă împărtășim unele detalii mai puțin cunoscute despre Giro d’Italia.

Turul Italiei - Giro d'Italia
Richard Carapaz, jachetă roz, și echipa Ineos Grenadiers în timpul etapei 15 – Rivarolo Canavese – Cogne, Giro d’Italia în Cogne, Italia, 22 mai 2022

 

Cele mai interesante informații despre  Giro d’Italia

  • Prima întrecere a avut loc pe 13 mai 1909 și a fost organizată de La Gazzetta dello Sport, cel mai cunoscut ziar sportiv din Cizmă. Scopul competiției a fost acela de a crește tirajul publicației.
  • Din 1988 de organizează și o competiție feminină, Giro Rosa.
  • Cel care conduce în clasament poartă un tricou roz, aceasta fiind culoarea ziarului.
  • În timpul celor două războaie mondiale au fost anulate 9 ediții ale întrecerii.
  • O singură femeie a participat în Giro d’Italia. Confundată cu un bărbat, Alfonsina Strada a concurat în ediția din 1924.
  • Startul în Giro d’Italia se numește Grande Partenza.
  • Competiția se desfășoară în medie pe circa 3.500 km, împărțiți pe etape.
  • Sunt peste 35 de urcări clasificate, cu diferențe de cote cumulate de peste 40.000 m (de aproximativ 4.5 ori înălțimea Everestului.
  • De 14 ori startul s-a dat în afara Italiei: San Marino (1965), Monaco (1966), Belgia (1973, 2006), Vatican (1974), Grecia (1996), Franța (1998), Țările de jos (2002, 2010, 2016), Danemarca (2012), Irlanda de Nord (2014), Israel (2018) și Ungaria (2022).
  • Drepturile pentru Giro d’Italia sunt deținute de compania italiană RCS Sports, care mai controlează și întrecerile cicliste Milano – San Remo și Tirreno Adriatico. Peste 800 de milioane de telespectatori din peste 170 de țări pot să urmărească întrecerile din Giro d’Italia.

Extremele Turului Italiei

Ar fi multe povești de spus despre cursele din această competiție, dar în acest material ne vom rezuma doar la datele statistice:

  • Cel mai lung Giro d’Italia a avut loc în 1954 – 4.337 km. Competiția a fost câștigată de elvețianul Carlo Clerici într-un timp de 129 de ore și 13 minute.
  • Cea mai scurtă distanță a fost acoperită la ediția din 1912 – 2.444 km.
  • Cea mai lungă etapă s-a disputat pe traseul Lucca – Roma pe 28 mai 1914 și a fost câștigată de Costante Girardengo în 17 ore și 28 de minute.
  • Cea mai scurtă etapă rutieră a avut 30 km. În 1946, italianul Antonio Bevilacqua a câștigat cursa pe traseul Montecatini – Prato.
  • În 1985, la Foggia, italianul Stefano Allochio a stabilit cea mai mare viteză medie pe etapă – 50,123 km/h pe o distanță de 45 km.
  • Cea mai mică viteză pe etapă s-a consemnat în 2010 în proba de cronometru în urcare pe Plan de Corones – Stefano Garzelli a obținut 18,67 km/h.
  • Cea mai rapidă etapă de cronometru a fost câștigată de belgianul Rik Verbrugghe în 2001 – 58,874 km/h în prologul de 7,6 km.
  • Câștigătorul din 2009, Dennis Melchov, a obținut cea mai mare viteză medie – 40,164 km/h.
  • Cea mai mică viteză medie a unui câștigător s-a înregistrat în 1914 – Alfonso Calzorali – 23,437 km/h.
  • Cel mai mic timp al unei victorii în Giro d’Italia – Vincenzo Nibali – 84 de ore și 53 de minute pentru a acoperi 3.341,8 km cu o viteză medie de 39,092 km/h.
  • Cel mai mare timp pentru a câștiga – Alfredo Binda în 1927 – a parcurs 3.758 km cu o viteză de 26 km/h într-un timp de 144 de ore și 15 minute.

Alte lucruri inedite despre Giro d’Italia 

  • Trofeul atribuit câștigătorului începând cu 1999 se numește Trofea Senza Fine și are inserate toate numele câștigătorilor.
  • Liderul cursei poartă Maglia Rosa – Tricoul Roz. În prima cursă acesta nu este purtat de câștigătorul ediției precedente.
  • Între 1946 și 1951 a existat și Maglia Nera – Tricoul Negru acordat celui care termină ultimul în cursă.
  • Cunoscutul ciclist belgian Eddy Merckx a îmbrăcat cele mai multe zile Tricoul Roz (78 de zile) fiind urmat de Francesco Moser (57 de zile), Gino Bartali (50 de zile), Giussepe Saronni (49 de zile), Jacques Anquetil (42 de zile), Fausto Coppi și Bernard Hinault (31 de zile).
  • Constante Girardengo în 1919, Alfredo Binda în 1927, Eddy Meckx în 1973 și Gianni Bugno în 1990 sunt cei 4 cicliști care au condus cursa de la cap la coadă.
  • Fausto Coppi a fost cel mai tânăr câștigător. Avea 20 de ani și 158 de zile când a terminat pe primul loc în 1940.
  • La 34 de ani și 180  de zile, Fiorenzo Magni a fost cel mai vârstnic ciclist care a câștigat Il Giro (1955).
  • Alfredo Binda (1925, 1927, 1928, 1929, 1933), Fausto Coppi (1940, 1947, 1949, 1952, 1953) și Eddy Merckx (1968, 1974, 1972, 1973, 1974) sunt cei 3 cicliști care au câștigat câte 5 întreceri în Cizmă.
  • Bernard Hinault a câștigat toate Giro d’Italia la care a participat (1980, 1982 și 1985).
  • 22 de cicliști au câștigat de cel puțin 2 ori întrecerea.
  • Cicliștii italieni au obținut 69 de victorii în Turul Italiei.
  • Italianul Mario Cipollini a câștigat cele mai multe etape – 42.
  • 7 cicliști au câștigat în același an Turul Franței și Turul Italiei. Ultimul a fost Marco Pantani în 1998.
  • Eddy și Axel Merckx și Pierino și Adriano Baffi sunt cele două perechi tată-fiu care au câștigat Giro d’Italia.
  • Cea mai stupidă accidentare a suferit-o ciclistul Biniam Girmay din Eritreea. La 22 de ani, la ediția din acest an, la finalul etapei a X-a, el a devenit primul african care a câștigat o etapă în Il Giro, dar a fost nevoit să se retragă după ce a fost lovit în ochiul stâng de dopul de la șampania cu care a celebrat.